Letní počasí s onemocněním ledvin

Většina z nás má léto spojené se sluncem, s pláží, mořem, bazénem a teplým počasím. Neměli byste však zapomínat na to, že právě na pláži nebo v bazénu budete vystaveni slunečnímu záření.
Záření prospívá našemu zdraví, protože zlepšuje vstřebávání vitaminu D. Pokud však nevíme, jak se před sluncem chránit, snadno se může stát naším nepřítelem.

Existují dva typy ultrafialového záření, které mohou poškodit naši pokožku: UVA záření a UVB záření. UVA záření způsobuje opálení (tvorbu melaninu), skvrny a vrásky na kůži a UVB záření způsobuje zarudnutí a zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže.

Zdravý pobyt na slunci znamená vystavovat se slunečnímu záření v rozumné míře, vždy používat širokospektrální opalovací krém, který chrání před oběma typy záření, a i když se namažete opalovacím krémem, vyhýbejte se pobytu na přímém slunci mezi 11. a 16. hodinou, kdy je záření nejintenzivnější a nejnebezpečnější. V této době si na sebe vezměte tričko, schovejte se pod slunečník a nechoďte na pláž. Následky přílišného a neuváženého pobytu na slunci mohou být velmi vážné a mohou se projevit až o mnoho let později.

I když na první pohled slunce příliš nesvítí nebo je zataženo, je vhodné použít prostředek s SPF (ochranným slunečním faktorem). V takových chvílích na to však často zapomínáme. Stále může být velmi teplo a může přitom foukat horký vítr, který také dokáže spálit pokožku a někdy po sobě zanechá vážnější popáleniny než samotné slunce. Další rada zní: neusínejte na pláži, když ležíte na slunci!

Sluneční záření je pro náš život nezbytné a prospívá našemu zdraví. Sluneční světlo nám dodává energii a pozitivně ovlivňuje naši náladu a imunitní systém. Opalování má mnoho výhod: 

  • snižuje riziko deprese,
  • zvyšuje kvalitu spánku,
  • jeho výsledkem je čistší pleť a celkově zdravější vzhled,
  • vyrovnává hladinu hormonů,
  • snižuje hladinu toxinů,
  • zlepšuje krevní oběh,
  • dodává vitamin D,
  • posiluje kosti a klouby,
  • zvyšuje životní pohodu,
  • navozuje pocit relaxace a pomáhá posílit imunitní systém.

Pacienti, kteří mají potíže s ledvinami, by měli dodržovat následující pokyny:

  • nepohybujte se na slunci v době, kdy je nejtepleji,
  • noste lehké a chladivé oblečení a používejte ochranu hlavy a očí,
  • dodržujte pitný režim, který vám doporučil lékař,
  • vyhýbejte se nápojům, které obsahují kofein, sůl a alkohol,
  • nevycházejte ven v době, kdy je nejtepleji, tedy mezi 11. a 17. hodinou,
  • používejte opalovací krém s ochranným faktorem SPF 30 nebo vyšším,
  • spěte v klimatizované místnosti. Pokud to není možné, rozmístěte v ní lahve s ledem (na vyvýšená místa),
  • noste lehké a chladivé oblečení, 
  • kontrolujte si krevní tlak,
  • nepřehlížejte pocity závratě, rostoucí únavu a „zrychlený“ nebo nepravidelný srdeční pulz.

Pokud osoby, které mají potíže s ledvinami, po pobytu na letním slunci cítí:

  • zvýšenou tělesnou teplotu,
  • neobvyklou únavu či závrať,
  • sípou nebo mají sucho v ústech a v krku.

Ihned:

  • je uložte do chladné místnosti,
  • nabídněte jim kostky ledu (nebo studenou vodu),
  • postříkejte jim tělo studenou vodou,
  • změřte jim teplotu,
  • kontaktujte lékaře nebo je odvezte na pohotovost.

Pacienti, kteří jsou na dialýze nebo mají hemodialyzační katetry, by měli být obzvláště opatrní zejména na pláži nebo u bazénu, protože se nesmějí namočit, jinak jim hrozí riziko vzniku infekce. Koupání v moři může v jejich případě stejně dobře nahradit pobyt v přírodě.

Opalovací krém by měli používat dospělí i děti, protože chrání před UV zářením. Ochranný faktor by měl odpovídat typu a barvě pokožky, ale vždy musí být vysoký (alespoň SPF 30 na tělo a 50 na obličej). U dětí nebo starších osob používejte SPF 50+ nebo vyšší.

Pokud se spálíte, je dobré přikládat na postižené místo obklady namočené ve studené vodě, čímž snížíte jeho teplotu, dva nebo více dní se nevystavovat slunci, hydratovat pokožku vhodným krémem, nekoupat se v horké vodě a pít hodně tekutin. Pokud je situace vážnější nebo se nelepší, vyhledejte pomoc lékaře!

Když je horko, není nic příjemnějšího než se vykoupat v moři nebo se ponořit do bazénu. To s sebou však může přinášet určitá rizika, se kterými by měl člověk počítat. Proto raději:

  • vybírejte pláže, na které dohlíží plavčík, sledujte vlajku a dodržujte další pokyny. Pokud je to možné, volte pláže, které jsou označené modrou vlajkou,
  • pozor, moře se může stát vaším nepřítelem! I když na první pohled vypadá klidně a bezpečně, mohou se v něm skrývat proudy nebo víry, které nejsou vidět. Pokud máte nějaké pochybnosti, poraďte se s plavčíkem,
  • pokud je voda velmi studená, neskákejte do ní, ale nejdříve se osvěžte. Tepelný šok může ohrozit vaše zdraví, může zastavit metabolismus, způsobit mdloby, nebo dokonce přivodit infarkt,
  • pamatujte si, kdy jste naposledy jedli a dodržujte dobu trávení, která se pohybuje mezi 2,5 a 3 hod., a to u lehkého i těžšího jídla.

U hemodialyzovaných pacientů je zásadní příjem a kontrola tekutin, aby se mezi hemodialyzačními kúrami předešlo jejich hromadění. Nadbytek tekutin v těle může způsobit hypertenzi a srdeční nebo dýchací potíže.


Tipy, jak se i v nejteplejších dnech vypořádat s žízní:

  • vyhýbejte se syceným nápojům s vysokým obsahem cukru, které vyvolávají ještě větší žízeň,
  • tekutiny je vhodné přijímat v menším množství po celý den,
  • oplachujte se teplou vodou,
  • plátek citronu pomáhá stimulovat tvorbu slin a zvlhčit ústa. Kvůli vysokému obsahu draslíku konzumujte maximálně 2 plátky citronu denně,
  • nejlepší způsob, jak snížit příjem tekutin, je předcházet žízni, která vzniká v důsledku konzumace soli. Vyhýbejte se proto potravinám s vysokým obsahem soli,
  • kromě vody se za tekutiny považují i další potraviny: polévka, džusy, nealkoholické nápoje, čaj, káva, mléko, tekutý jogurt, zmrzlina a led. Nejlepší volbou je však neperlivá voda, čaj, mléko, ječná káva z kávovaru nebo slabší káva.

Vyhýbejte se nadměrné konzumaci cukru a soli a sůl nahrazujte bylinkami nebo kořením. Vyhýbejte se zpracovaným a hotovým potravinám. Pravidelně jezte a zařaďte do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny.

Zkrátka a dobře, pokud si chcete užít klidnou dovolenou, nezapomínejte dodržovat pravidla, která platí pro pobyt na slunci. A především jděte příkladem svým dětem nebo vnoučatům, protože pokud se budete chovat zodpovědně vy, budou se tak chovat i vaši blízcí.