NephroCare používá na těchto webových stránkách soubory cookies, které zlepšují uživatelské prostředí a poskytují co nejlepší služby. Pokračováním v procházení webových stránek souhlasíte s používáním souborů cookies. Více informací o ochraně osobních údajů.

Výživa u pacientů s peritoneální dialýzou

Ledviny ztratily schopnost udržovat vyváženou hladinu elektrolytů a odstraňovat odpadní látky a nadbytek tekutin, proto je nutné dobře porozumět následujícím tématům.

Energie a bílkoviny

Nejvíce energie se získává ze sacharidů a tuků. U některých pacientů se selháním ledvin existuje vyšší riziko zvýšeného cholesterolu. Proto je vhodné vyvarovat se potravinám, které obsahují vysoký podíl nasycených tuků nebo cholesterolu. Údaje o obsahu tuků a cholesterolů lze zjistit na etiketě příslušného výrobku. Vybírejte si kvalitnější nenasycené tuky a oleje (olivový, řepkový, rybí). Trpíte-li cukrovkou, buďte opatrní s příjmem sladkostí a jednoduchých cukrů. Vždy dbejte doporučení nutričního terapeuta, který vám poradí s výběrem správných potravin.

Neobsahuje-li váš jídelníček dostatek sacharidů a tuků, může tělo jako zdroj energie využít bílkoviny. Hrozí však, že se v důsledku uvolnění bílkovin začne spalovat svalová tkáň.

Nedostatečný příjem bílkovin může vést k podvýživě, úbytku hmotnosti, svalové slabosti a podlomenému zdraví. Podvýživa představuje u pacientů s dialýzou značné riziko. Před zahájením dialýzy vám zřejmě váš nefrolog sdělil, abyste v zájmu zachování funkce ledvin dodržovali jídelníček s nízkým obsahem bílkovin. Nyní však máte v oblasti výživy jiné priority. Většina lidí na dialýze by měla jíst co nejvíc kvalitních bílkovin (např. maso, ryby, vejce, drůbež, mléčné výrobky).

Tekutiny a sodík

Tekutiny pomáhají udržovat strukturu našeho těla, buněčnou aktivitu a tělesnou teplotu. Selžou-li ledviny, nelze z těla odstraňovat nadbytek tekutin a je zcela nezbytné omezit jejich každodenní příjem.

Chlorid sodný čili sůl se stará o regulaci vody, přenos nervových vzruchů a správnou funkci svalů. Slané jídlo však způsobuje větší žízeň a příliš mnoho soli může způsobit zadržování tekutin v těle. V důsledku toho pak často vznikají edémy (otoky) a dochází ke zvýšení krevního tlaku a/nebo dušnosti. Sodík se nachází převážně v kuchyňské soli a v hotových jídlech (např. v párcích, v konzervách, v mražené pizze), ale obsahuje jej také například chléb, sýr i šunka. Omezený příjem soli usnadňuje omezení denního příjmu tekutin.

Čím víc vody je nutné odstranit při léčbě peritoneální dialýzou, tím je to pro vás nepohodlnější. Tekutiny se nacházejí ve všech nápojích, ale i v pokrmech, jako jsou, polévky, omáčky, zelenina a ovoce. Svůj pitný režim zkonzultujte se svým nefrologem či nutričním terapeutem.

Omezení příjmu tekutin není snadné, ale při dodržování našich tipů to pro vás možná nebude takový problém, jak se zprvu zdálo.

Tipy, jak lépe omezit příjem tekutin:

  • Omezte pobyt v teplém prostředí, nebudete mít takovou žízeň, obzvláště pak v teplejším či horkém ročním období.
  • Namísto horkých nápojů pijte sladší či povzbudivé nápoje.
  • Přepadne-li vás mezi jídly žízeň, dejte si k svačině studenou zeleninu a ovoce.
  • Trpíte-li cukrovkou, udržujte si předepsanou hladinu glukózy v krvi. Vyšší hladina může zvyšovat pocit žízně.
  • Používejte menší hrnečky a skleničky a nápoje usrkávejte.
  • Vyprahlá ústa: zkuste si ústa vypláchnout ústní vodou nebo si vyčistěte zuby. Účinné je cucání dražé (citrónových dropsů) nebo plátku citrónu či limetky. Můžete zkusit zmrazit část povoleného množství vody a cucat vzniklé ledové kostky.
  • Nedosolujte si jídlo, vybírejte spíše neslané pokrmy.
  • Vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem sodíku (hotové pokrmy, párky, sýry, salámy).
  • Vařte s bylinkami a kořením namísto soli.
  • Nepoužívejte náhražky soli, mohou obsahovat draslík.
  • Vyhýbejte se potravinám, u kterých je sodík na etiketě uveden mezi prvními pěti složkami.

Draslík

Draslík je nezastupitelný minerál, který udržuje rovnováhu mezi chemickými a elektrickými procesy, podporuje metabolismus bílkovin a trávení. Zdravé ledviny odstraňují nadbytek draslíku z těla, při snížení jejich funkce je však tato schopnost omezena. Vysoká draslíku může vyvolat svalovou únavu a nepravidelný puls, což může být nebezpečné a dokonce vést ke svalovým křečím.

Draslík se nachází zejména v ovoci a v zelenině, například v banánech, meruňkách a rajčatech, dále v mléčných výrobcích a v čokoládě. Váš nefrolog vám může v rámci prevence vysoké hladiny draslíku předepsat léky ke snížení draslíku.

Zde je několik tipů ke snížení příjmu draslíku:

  • Brambory a další zeleninu lze draslíku zbavit oloupáním, nakrájením a namáčením ve velké nádobě s vodou po dobu několika hodin. Vodu před vařením vyměňte.
  • Povzbudivé nápoje mají většinou vysoký obsah draslíku. Před vypitím si prostudujte etiketu.

Fosfor

Minerálem ve fosfátu je fosfor - spolu s vápníkem zachovává sílu kostí a zubů. Zdravé ledviny odstraňují nadbytek fosforu z těla. Zvýšená hladina fosfátů v krvi snižuje obsah vápníku v kostech, které pak slábnou, křehnou a rozvíjí se renální kostní onemocnění.

Aby k tomu nedocházelo, může vám nefrolog předepsat léky vážící Tzv. vazače fosfátů, které se užívají v průběhu jídla a zachycený fosfát se poté vyloučí z těla ven.

Omezte potraviny bohaté na fosfor, například mléčné výrobky, ořechy a fazole, přestože mají vysoký obsah bílkovin. Se snížením příjmu při zachování potřebné hladiny bílkovin v rámci renální diety vám poradí Váš nutriční terapeut.

Doplňky stravy

Na trhu je k dostání mnoho různých doplňků stravy, které mohou pomoci při prevenci podvýživy. Potřebujete-li nějaký, s výběrem vám pomůže váš nutriční terapeut.