NephroCare používá na těchto webových stránkách soubory cookies, které zlepšují uživatelské prostředí a poskytují co nejlepší služby. Pokračováním v procházení webových stránek souhlasíte s používáním souborů cookies. Více informací o ochraně osobních údajů.

Dobré jídlo

Procvičte si svoji paměť!

Abychom vám pomohli snáze si zapamatovat to nejdůležitější, co každý z pěti správných stravovacích návyků představuje, připravili jsme pro vás toto jednoduché paměťové cvičení. Odpovězte si jednoduše na otázky vy sami nebo požádejte vašeho partnera či člena rodiny, aby s vámi otázky a odpovědi procvičil.

Co se týká mé výživy, na co bych měl/a myslet nejdříve?

Dbejte na dostatečný přísun energie. Jednak tím, že budete jíst 3 hlavní jídla a 2 svačiny denně, a také tím, že vaše jídlo bude obsahovat dostatek bílkovin, sacharidů a tuků.

Co bych měl/a dělat, abych zabránil/a hromadění vody v mém těle?

Hlídejte si, jaké množství tekutin přijímáte, a zkuste zaměnit sůl za bylinky a koření – objevíte zcela nové chutě. Vyhněte se náhražkám soli a pálivému koření.

Jak si zajistím, abych v jídle nepřijímal/a příliš draslíku?

Připravujte si jídlo správně tak, abyste co nejvíce snížili obsah draslíku. Brambory a zeleninu vždy oloupejte, nakrájejte a namočte alespoň na dvě hodiny, poté vodu slijte a vyměňte (totéž platí i pro tepelnou úpravu ovoce). Místo čerstvého ovoce si dopřávejte vařené – např. domácí kompot bez šťávy.

Měl/a bych se vyhnout jídlům bohatým na fosfor?

Naučte se „hospodařit‟ s příjmem fosforu, aniž byste omezovali příjem pro vás tolik důležitých bílkovin. V průběhu jídla užívejte předepsané vazače fosfátů a vyhýbejte se polotovarům, konzervám a pokrmům rychlého občerstvení.

Co mohu udělat pro to, abych měl/a dostatek vitaminů?

Dopřejte si vitaminy díky pestrému jídelníčku a vitaminovým doplňkům předepsaným vaším lékařem. Vyhýbejte se volně prodejným vitaminům a vitaminovým doplňkům.