Paměťové kartičky

O víkendech:

  • připravím si raději šálek čaje než kávy, protože čaj obsahuje méně draslíku
  • uvařím si těstoviny nebo rýži místo brambor
  • dávám přednost vařené zelenině, jím malé porce salátu a dopřeji si domácí kompot bez šťávy místo čerstvého ovoce
  • tentokrát vynechám polévky a omáčky

Když je čas na svačinu:

  • připravím si kousek okurky nebo mrkve s čerstvým dipem (studenou omáčkou)
  • výjimečně si mohu dát nesolený popcorn, rýžový či kukuřičný chlebíček nebo máslové sušenky
  • dopřeji si neslané tyčinky namísto brambůrků a chipsů
  • když mám chuť na sladké, mám po ruce bonbon

Když jdu nakupovat:

  • předem si připravím seznam potřebných potravin, abych se vyhnul/a pokušení na místě
  • nakupuji čerstvé potraviny namísto polotovarů a hotových jídel - například místo baleného masa a párků nakupuji čerstvé zboží přímo u pultu.
  • vždy prohlížím etikety na obalech a konzervách, abych se vyhnul/a „éčkům” a přísadám jako fosfor (P) a draslík (K)

Když vařím:

  • vařím co nejčastěji jídlo z čerstvých surovin
  • solím co nejméně a používám bylinky a koření
  • nepoužívám náhražky soli a výrobky s nízkým obsahem sodíku
  • mléko nahrazuji smícháním 1/3 smetany a 2/3 vody a vždy si vařím čerstvě praženou kávu místo instantní, abych snížil/a hladinu draslíku i fosforu

Když mám žízeň:

  • používám vždy menší hrníčky a skleničky a piji pomalu
  • vypláchnu ústa nebo si vykloktám vlažnou vodou
  • až 4x denně si můžu vložit do úst půl plátku citronu pro osvěžení
  • mohu žvýkat žvýkačku bez cukru
  • připravím si ledové kostky se zamraženými kousky citronu nebo jiného kyselého ovoce

Když odcházím z domova:

  • vždy se nasnídám, abych měl/a dostatek energie
  • vezmu si s sebou svačinu
  • vezmu si své léky a vazače fosfátů
  • pokud cestuji nebo pobývám-li mimo domov delší dobu, vybírám si restaurace, kde mají v nabídce jídla, která jsou pro mě vhodná

Když jím:

  • dbám na dostatečný přísun energie
  • jen zcela výjimečně jím potraviny či jídla, které nejsou příliš vhodné pro moji dietu
  • nepřisoluji si ani příliš nepepřím jídlo
  • nikdy si nezapomínám vzít v průběhu jídla vazače fosfátů podle předpisu lékaře

Když si připravuji zeleninu nebo brambory:

  • nejprve je oloupu, nakrájím a nechám namáčet ve vlažné vodě nejméně po dobu 2 hodin, vodu poté sliji a vyměním za novou
  • během vaření ještě jednou vodu vyměním
  • vodu z namáčení a vaření vždy vylévám, nikdy ji nepoužívám k přípravě polévek či omáček, protože obsahuje vysoké množství draslíku rozpuštěného ve vodě

V den dialýzy:

  • budu jíst tři hlavní jídla a dvě svačiny
  • na dialýzu si s sebou vezmu svačinu, např. sendvič
  • svačinu sním nejlépe během první hodiny dialýzy
  • během dialyzačního výkonu vypiji maximálně 1 hrníček tekutin
  • hlídám si svůj příjem fosforu a draslíku – ani dialyzační dny nejsou výjimkou

Pokud potřebuji přibrat na váze:

  • dopřávám si bez výčitek tučnější jídla
  • mohu si přidat do jídla kávovou lžičku oleje navíc
  • připravuji si energeticky vydatné svačiny jako palačinky nebo zapečené toasty (slané i sladké)
  • klidně si dopřeji třetí svačinu po večeři

Kartičky můžete používat jako podporu svých znalostí o všech důležitých věcech týkajících se výživy. Opakujte si z nich, kdykoliv budete potřebovat. Budete se cítit mnohem bezpečněji a mít více důvěry v to, co o vaší výživě víte. Brzy objevíte nový směr svého nakupování, vaření a zcela normálního stravování.

Vytisknout paměťové kartičky