Stravovací návyk č. 1

Aby naše tělo správně fungovalo, potřebuje energii. Pokud nám energie chybí, jsme více unavení, ztrácíme motivaci a schopnost soustředit se a jsme náchylnější k infekcím. Potřebnou energii získáváme z jídla, tedy ze všech přijímaných živin. 

Mění dialýza energetické potřeby mého těla?

Ano, je tomu tak. Dialýza je proces, který vyžaduje určité množství energie, a to je třeba připočítat k obvyklému množství potřebné tělesné energie. Váš lékař vám řekne, o kolik více energie potřebujete.

Co je pro mne nejlepším zdrojem energie?

Nejdůležitějším zdrojem energie pro vaše tělo by měly být sacharidy. Jejich hlavní funkcí je ukládání energie v těle. Existují v různých formách. Jednoduché sacharidy, jako je například cukr, kterým si sladíme kávu či čaj, se velmi rychle rozkládají a vstřebávají do krevního řečiště, takže mohou způsobit rychlý vzestup hladiny krevního cukru. Jiné, tzv. složité sacharidy, potřebují k rozložení a vstřebání více času a poskytují tak tělu energii po daleko delší dobu. Nalezneme je např. v těstovinách, rýži, žitném chlebu či dalamáncích nebo v různých druzích ovoce a zeleniny.

Jsou tuky dobrým zdrojem energie?

Tuky jsou v mnoha zemích na světě pokládány za škodlivý zdroj energie - stále však zůstávají tím nejúčinnějším. Tuky mají také řadu dalších důležitých úkolů: podílejí se např. na budování zdravých buněk těla či napomáhají vstřebávání vitaminů. Nejlepší zdroje zdravých tuků pro vás i vaše srdce jsou potraviny bohaté na tuk a oleje – např. tučné ryby (losos, makrela, tuňák), oleje (řepkový, slunečnicový, olivový) a roztíratelné tuky. Pokud je pro vás obtížné přibrat na váze, nebojte se tučných pokrmů a přidejte si do jídla více oleje.

Proč jsou bílkoviny důležité pro mé tělo?

Dalším zdrojem energie jsou bílkoviny (proteiny). Jsou velmi důležitou součástí našich buněk a v těle plní různé funkce. Bílkoviny najdeme především v mase, rybách, vejcích, mléce a mléčných výrobcích, v bramborách a sójových výrobcích.

Jsem diabetik. Platí pro mě v mém případě nějaká zvláštní doporučení?

Vzhledem k vašemu diabetu (cukrovce) je potřeba, aby byl přísun sacharidů stále kontrolován, a to zejména z důvodu vyrovnané hladiny glukózy v krvi.
Všechny sacharidy, které potraviny obsahují (včetně chleba, cereálií, těstovin, rýže, zeleniny s obsahem škrobu, ovoce, džusů a mnoha dezertů), totiž hladinu glukózy v krvi zvyšují. Vaše léky by proto měly být předepsány v souladu s celkovým množstvím sacharidů, které denně přijímáte, a také s ohledem na vaši fyzickou aktivitu. 

Většinou nemám příliš hlad. Jak to mohu změnit?

Sníženou chuť k jídlu má mnoho dialyzovaných pacientů. Avšak i když nepociťujete potřebu jíst, myslete na to, že byste měli sníst tři hlavní jídla a dvě svačiny denně. Energii opravdu potřebujete.

Zde je několik jednoduchých tipů, jak si můžete zvýšit chuť. Do sladkých jídel si například přidávejte trochu skořice. Chuť k jídlu rovněž přirozeně stimuluje máta. Prospěšná je i fyzická aktivita. Zkuste si vyjít na procházku nebo si doma udělejte několik jednoduchých cviků. Cvičení vám zlepší náladu a povzbudí vaši chuť k jídlu.

Co mám dělat, když cestuji nebo pobývám déle mimo domov?

Pokud cestujete nebo odcházíte z domova na delší dobu, vezměte si s sebou vhodné jídlo. Vysoce energetické svačiny jako např. sendviče s vajíčky, sýrem a šunkou budou také výborným energetickým doplňkem vašich tří hlavních jídel. To platí také pro váš dialyzační den – zkuste se nasvačit během první hodiny dialýzy!

Pamatujte:

  • vaše tělo potřebuje mnoho energie, aby dobře fungovalo
  • denně jezte 3 hlavní jídla a 2 svačiny
  • fyzická aktivita zvyšuje vaše energetické potřeby
  • pokud potřebujete přibrat na váze, přidejte do vašeho jídelníčku více tučnějších pokrmů
  • zkuste zůstat aktivní, pohybujte se na čerstvém vzduchu a udržujte si dobrou náladu

Související témata