Stravovací návyk č. 3

Připravujte si jídlo tak, abyste co nejvíce snížili obsah draslíku

Draslík je velmi důležitým prvkem v naší výživě. V těle plní řadu funkcí – udržuje zde rovnováhu mezi chemickými a elektrickými procesy, podporuje metabolismus a trávení a hraje také klíčovou roli při vzniku svalových křečí. Nezapomeňte, že i vaše srdce je sval, a vysoká hladina draslíku v krvi je vážným zdravotním rizikem.

Dobrá, ale proč mám dávat pozor na to, aby moje hladina draslíku byla vyrovnaná?

Jednou z funkcí ledvin je to, že zajišťují správné množství draslíku ve vaší krvi. Nadbytek draslíku je ledvinami filtrován a odváděn z těla pryč. Pokud je však funkce vašich ledvin omezena, hladina draslíku v krvi se zvyšuje.

Přestože je dialýzou následně účinně odfiltrován, v období mezi dvěma dialýzami jeho hladina opět rychle narůstá. Proto byste měli dbát na to, abyste příliš mnoho draslíku nepřijímali.

Takže – které potraviny obsahují draslík?

Zdrojem draslíku jsou prakticky všechny rostliny, zejména ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy a také celozrnné výrobky. Obsah draslíku v potravinách se samozřejmě liší – například těstoviny či rýže mají obsah draslíku poměrně nízký. Faktem však zůstává, že prakticky žádným potravinám s obsahem draslíku se nemůžete vyhnout – proto je tolik důležitý způsob, jak si své jídlo připravujete.

Jak mám tedy připravovat jídlo, aby obsahovalo co nejméně draslíku?

Bude potřeba upravit váš obvyklý postup při vaření brambor a zeleniny – je to ale snadné a brzy si zvyknete.

Brambory či zeleninu nejprve oloupejte, nakrájejte na kostky nebo plátky a namočte do vlažné vody, a to nejméně na dvě hodiny. Poté vodu slijte a vyměňte za novou. Ideální je vyměnit vodu ještě jednou v průběhu vaření. Tímto procesem se většina draslíku odplaví. Nikdy nepoužívejte vodu z namáčení a vaření k přípravě jiných jídel nebo omáček.

Jak poznám, že hladina draslíku v mé krvi je vysoká?

Jak jsme již zmínili – vysoká hladina draslíku v krvi znamená pro vaše tělo nebezpečí. Pokud cítíte zvláštní „mravenčení” v ústech či na jazyku, „mravenčení” nebo křeče v nohou a celkově se cítíte slabí, měli byste ihned kontaktovat svého lékaře.

Pamatujte

  • vysoká hladina draslíku ve vašem těle je nebezpečná
  • krájení, namáčení a vaření brambor, zeleniny a ovoce snižuje obsah draslíku
  • pokud zaznamenáte příznaky vysokého množství draslíku ve vaší krvi („mravenčení”, závratě, bolest hlavy, křeče, svalová slabost), vyhledejte ihned lékaře